
 
Some Professors Take Payments to Express Views,  

by Michael Schroeder, The Wall Street Journal, December 10, 2004 © 
 

If a professor takes money from a company and then argues in the media for a position the 
company favors, is he an independent expert—or a paid shill? It's not an academic question. 
Some companies have been paying professors to promote their points of view on TV shows, in 
newspaper and magazine articles and in letters to the editor. In many cases the arrangement 
between the professor and the company isn’t disclosed.  

In one such case, the U.S. steel company Nucor Corp. hired Peter Morici, a business 
professor at the University of Maryland, to argue in favor of steel tariffs put in place by the Bush 
administration. As a debate raged in 2003 about whether the steel tariffs should be kept in place, 
Mr. Morici, a former chief economist at the International Trade Commission, was quoted in 
scores of newspaper articles and wrote about two dozen letters to editors. He was most active in 
promoting his research showing that tariffs benefited the domestic steel industry and economy. 
In the vast majority of cases his role as a paid consultant to Nucor wasn’t disclosed.  

While it's difficult to ascertain how widespread the practice is, several Washington-based 
public-relations executives privately acknowledge that they routinely pay academics to speak on 
behalf of companies or issues, usually hiring experts who already espouse a certain viewpoint. A 
particularly popular tool is for PR firms to ghost-write opinion pieces to run on newspaper 
editorial pages and then solicit experts to lend their name to the articles.  

Not all academics who speak out for company positions are paid for doing such work. 
When they are, the money changes hands either by direct cash payment or indirectly through 
sponsorship of an academic conference or contributions to a university.  

The academics argue that there's nothing wrong with working with PR firms or interest 
groups when the opinions expressed match their views. In addition, they regard their newspaper 
quotes or opinion articles as a good plug for their research or university.  

Yet the public generally is unaware of such consulting arrangements. Indeed, PR officials 
usually won't disclose the names of academics they have hired, and they admit that the experts 
often don't disclose their consulting relationships when contacted by the media.  

“These third parties are usually anything but neutral,” says Sheldon Rampton, research 
director at the Center for Media & Democracy, a public-relations industry watchdog group. 
“They have been hand picked to make you believe what they have to say—preferably in an 
'objective' format like a news show or a letter to the editor.”  

In recent years, media outlets have become increasingly leery of quoting Wall Street 
analysts because of potential bias: They work for investment banks, which may be paid for 
banking work by the same companies for which an analyst issues reports.  

Academics, though, were perceived to be more independent sources, and it is far less 
common for journalists to ask them about potential conflicts.  

Apart from the medical field, where questions have been raised about the objectivity of 
researchers whose work is funded by drug or medical-device companies, little attention is paid to 
the issue of academics hired to participate in policy debates. “The press has been a little lazy 
about using academic experts as sources,” says Jay Rosen, dean of the journalism department at 
New York University.  

Jonathan Knight, staff representative on the American Association of University 
Professors' committee on professional ethics, says he isn't aware of a single college or university 



that has rules requiring professors to disclose outside consulting arrangements to their academic 
institutions or to anyone on the outside, including the media.  

A Nucor spokesman says the Charlotte, N.C., company approached Mr. Morici because 
he had researched the steel industry and had been an outspoken supporter of tariffs.  

Mr. Morici said in an interview that working with the steel industry “gave me an 
opportunity to do more to get my message and research out. As academics, we don't have venues 
for our policy-oriented work.” He added that, “I worked for Nucor. I wrote all those letters and 
sent them to the papers.”  

Nucor's pro-tariff lobbying campaign was directed in part by Powell Tate/Weber 
Shandwick, a PR unit of Interpublic Group of Cos. that arranged some media interviews for the 
economist. He was paid through Nucor's law firm, Wiley Rein & Fielding LLP of Washington. 
Nucor and Mr. Morici declined to disclose the size of the payment.  

In 2003, Mr. Morici's quotes on tariffs appeared in scores of news articles, with the 
majority not identifying him as a steel consultant. For instance, a widely published Associated 
Press article in March 2003 quoted Mr. Morici praising the results of steel tariffs. An AP 
spokeswoman says that when the news agency's reporter asked Mr. Morici how he should be 
identified, he gave his university affiliation. “Mr. Morici didn't disclose that he was paid by the 
steel industry,” the spokeswoman says. A subsequent AP article did identify Mr. Morici as a 
steel consultant.  

The Wall Street Journal quoted Mr. Morici in four articles about steel tariffs in 2002 and 
2003, but reported that he was a paid consultant in only two. “Our goal is to consistently report 
the special financial interests of the sources we quote, including academic experts,” says Paul E. 
Steiger, the newspaper’s managing editor.  

A particularly blatant attempt at signing up experts to take a position became public this 
fall after a speakers bureau tried to recruit experts to slam New York Attorney General Eliot 
Spitzer. In an Oct. 25 e-mail, Leading Authorities Inc. of Washington asked several outspoken 
corporate governance experts if they would help insurance giant American International Group 
Inc. criticize Mr. Spitzer's investigation of the insurance industry. The booking agency said it 
would pay a $25,000 retainer, $10,000 for each TV appearance and for each newspaper opinion 
piece, as well as regular fees for speeches.  

The e-mail leaked out and those involved tried to distance themselves from it. Leading 
Authorities said it sent the e-mail at the behest of Qorvis Communications LLC, a Washington 
crisis-management firm that worked for AIG for a time. An AIG spokesman says the company 
knew nothing of the e-mail and “would never tolerate such a tactic.”  

Mark French, president of Leading Authorities, said in a statement: “In this particular 
instance, Leading Authorities was asked to identify qualified experts and to determine their 
potential interest and suggested a compensation model for the purpose of discussion. These were 
early-stage conversations which never proceeded beyond the exploratory phase.”  

One researcher who received the e-mail, Kevin Hassett, a scholar at the free-market-
oriented American Enterprise Institute in Washington, says he regularly is offered money to lend 
his name to an issue, but declines the solicitations.  

When a Washington public-relations firm got an assignment to lobby Congress in support 
of cutting corporate taxes on foreign income, it scanned a Web site of the Heritage Foundation 
that lists noted conservative thinkers. One expert who seemed to fit the bill was Walter Block, a 
noted libertarian economist at Loyola University in New Orleans.  



Professor Block was blunt. He told the PR firm that he'd be willing to assist in arguing 
for the tax cut—for a $5,000 consulting fee. The firm declined.  

Mr. Block says he used to work free of charge supporting various conservative causes 
that he advocates. But he says he got so many calls that “to ration” his time he started charging 
for research, speeches and writing opinion columns. Mr. Block says he publicly discloses such 
arrangements, but declined to name any of his paying clients.  

Perhaps the most common tactic used by PR firms is to ghost-write editorials and shop 
them around to various experts. Sometimes that can have embarrassing consequences. Last 
spring, William Adler, a journalist and book author who writes about the nuclear industry, 
reported similarities in opinion pieces that were published by two different academics in separate 
newspapers. Both argued for government funding of a proposed nuclear waste disposal facility in 
Nevada.  

On Dec. 9, 2003, The State newspaper in Columbia, S.C., printed an opinion piece by 
Abdel Bayoumi of the University of South Carolina. He wrote: “(S)cientific organizations 
around the world have examined the issue of radioactive-waste management. Almost all have 
reached the same conclusion,” that “geological isolation” is best.  

On March 4, University of Texas engineer Sheldon Landsberger wrote in the Austin 
American-Statesman: “[S]cientific organizations across the world have examined the issue of 
radioactive-waste management. Almost every organization drew the same conclusion” that 
“geological isolation” is best.  

Potomac Communications Group Inc. in Washington, working on behalf of the nuclear 
energy industry, wrote the similar op-ed pieces, Mr. Adler reported.  

Mr. Landsberger says he saw nothing inappropriate about attaching his name to several 
opinion pieces presented to him because they represented his viewpoints. But as a result of the 
recent negative publicity about the practice he says he no longer does so. He says he never has 
taken money for such pieces.  

Mr. Bayoumi says he wrote his op-ed piece “with the help of people inside the university 
and outside.” He also says he never has taken money for such articles.  

Bill Perkins, a partner at Potomac Communications, says his firm worked with Mr. 
Bayoumi on the piece, but declined to discuss details, beyond saying his firm never pays experts 
to attach their names to an opinion piece.  
 “It would be rare if a public-affairs campaign by any advocacy group in the country 
doesn't have some version of this,” Mr. Perkins adds.◦ 


